اندیشه اسلامی1- درس نهم / مسأله شرور
درس 9
مسأله شرور
شرّ و تعریف آن؛
راه حل های مسأله شر؛
آثار و فواید شر؛
فلسفه بلاها و مصائب؛
حوادث ناگوار و مجازات الهی؛
چرایی عمومیت مجازات؛
سنت بلا و امتحان الهی؛
مقدمه
بعد از بحث در اینکه خداوند عادل است و تمام کارهای او بر مبنای حکمت است بعضی مسائل ظاهرا ابهام دارد که باید پاسخ آنها روشن شود یعنی بدانیم چگونه آفات و بلاها، دردها و رنجها، ناکامی ها و شکست ها، نقص ها و کمبودها با عدالت خداوند سازگار است. با کمی دقت روشن میشود که این امور همه در مسیر عدل الهی بوده و مخالف عدالت نیست. در برابر سوالات مذکور دو پاسخ عمده وجود دارد: 1- پاسخ کوتاه و اجمالی؛ 2- پاسخ تفصیلی؛
پاسخ اجمالی
وقتی با دلائل عقلی و نقلی ثابت شد که خداوند حکیم و عادل است و تمام آفرینش او از روی هدف و حکمت است و اینکه خداوند هیچگونه نیاز به هیچ کس و هیچ چیز ندارد و از همه چیز آگاه است در نتیجه هیچ کاری بر خلاف حکمت انجام نمیدهد و ظلم که زائیده جهل و عجز است درباره ذات مقدس او تصور نمیشود پس اگر ما نتوانستیم فلسفه حوادث مذکور را بفهمیم باید اعتراف کنیم که این از محدودیت آگاهی ماست، هر کس خداوند را با صفاتش شناخت این پاسخ برایش کافی و قانع کننده است.
پاسخ تفصیلی (مصائب خود ساخته)
در زندگی مصائب زیادی دامن انسان را میگیرد که عامل اصلیش خود اوست عامل بسیاری از ناکامی ها، سستی و تنبلی و ترک تلاش و کوشش است، بسیاری از بیمارها ناشی از شکم پرستی و هوای نفس است، بی نظمیها همیشه عامل بدبختی بوده و اختلاف و پراکندگی همیشه مصیبت زا و بدبختی آفرین است و عجب این است که بسیاری از مردم این روابط علت و معلولی را فراموش کرده و همه را به حساب دستگاه آفرینش میگذارند، علاوه بر اینها بسیاری از نقصها و کمبودها، از قبیل ناقص الخلقه بودن (کور، کر و لال، فلج شدن) بعضی از نوزادان در اثر سهل انگاری پدر و مادر و مراعات نکردن دستورات شرع و امور بهداشتی است، گرچه کودک بی تقصیر است ولی این اثر طبیعی ظلم و جهل پدر و مادر است، (خوشبختانه از پیشوایان معصوم علیهم السلام دستوراتی برای جلوگیری از نقصها رسیده، حتی برای خوش استعداد شدن و یا زیبایی نوزاد دستوراتی فرموده اند). طبیعی است اگر والدین این دستورات را مراعات نکنند مسئول نواقص خواهند بودن و هیچ یک از اینها را نمیشود به حساب کار خداوند گذاشت بلکه همه اینها مصائب خود ساخته است که انسان برای خودش یا دیگران فراهم ساخته است، قرآن در این رابطه میفرماید: ما اصابک من حسنه فمن الله و ما اصابک من سیئه فمن نفسک؛(سوره نساء، آیه 79).آنچه از حسنات (خوبیها و پیروزیها) به تو میرسد از ناحیه خداوند است و آنچه از بدیها (ناراحتیها و شکستها) دامنگیر تو میشود از ناحیه خود تو است. در جای دیگر میفرماید: ظهر الفساد فی البر و البحر بما کسبت ایدی الناس لیذیقهم بعض الذی عملوا لعلهم یرجعون فساد؛( سوره روم، آیه 41). در خشکی و دریا به خاطر کارهایی که مردم انجام میدهند آشکار شده خداوند میخواهد نتیجه بعضی از اعمال آنها را به آنها بچشاند شاید بازگردند.
- حوادث ناگوار و مجازات الهی:
در احادیث اسلامی نیز به طور گسترده چنین آمده: بخش زیادی از مصائبی که دامنگیر انسانها انسانها میشود جنبه مجازات و کیفر گناهان دارد.
در حدیثی از امام رضا علیه السلام رسیده: هر زمان بندگان گناهان تازه ای که قبلا نمیکردند انجام دهند، خداوند بلاهای تازه و ناشناخته ای بر آنان مسلط میسازد[1].
از امام صادق علیه السلام نقل شده: گاه انسان گناهی میکند و از نماز شب محروم میگردد تاثیر شوم عمل شر در صاحبش از کارد در گوشت سریعتر است[2].
علی علیه السلام میفرمایند: به خدا قسم رفاه و خوشی از ملتی زائل نمیگردد مگر به واسطه کردار زشتی که انجام دادند زیرا خداوند به بندگان ستم نمیکند[3].
در جای دیگر امیرالمومنین علیه السلام میفرمایند: از گناهان اجتناب کنید که تمام بلاها و کبود روزی به واسطه گناه است حتی خراش بدن و زمین خوردن و مصیبت دید، خداوند عزوجل میفرماید: هر مصیبتی که به شما میرسد نتیجه و اعمال خود شماست[4].
- سوال در مورد عمومیت مجازات:
از نظر قرآن و روایات و شواهد تاریخی بسیاری از مصائب و بلاها جنبه مجازات و کیفر دارد، سوالی که مطرح میشود این است که اقوام گرفتار عذاب و مجازات از دو طبقه ظالم و مظلوم، مومن و کافر بودند چرا همه گرفتار عذاب شده و هلاک شدند؟
پاسخ آنکه: از دیدگاه اسلام مصائب و گرفتاریهای مظلومین و یا مومنین به خاطر ترک نمودن نهی از منکر و مبارزه نکردن با فساد و ظالمین است، اتقوا فتنه لا تصبین الذین ظلموا منکم خاصه؛(سوره انفال، آیه 15). بپرهیزید از فتنه اینکه آثارش فقط برای ستمگران نیست بلکه همه را میگیرد؟
رسول خدا فرمود: حتما امر به معروف و نهی از منکر کنید و گرنه عذاب خداوند همه شما را فرا میگیرد[5].
سوال دیگر اینکه: گاهی ستمگران و گنهکاران را میبینیم وضع زندگی دنیوی آنها خیلی خوب است و هیچ گرفتاری و عذابی بر آنها نیست و در مقابل انسانها شایسته و مومنی را گرفتار میبینیم.
جواب: از آیات و روایات استفاده میشود که نعمتها و مهلتها برای، ستمگران و گنهکاران موجب شدت عذاب آنهاست: و لا یحسبن الذین کفروا انما نملی لهم خیر لانفسهم انما نملی لهم لیزدادو اثما و لهم عذاب مهین؛( سوره آل عمران، آیه 173). هرگز گمان نکنند کسانی که کافر شدند مهلتی که به آنها داده ایم خیر آنهاست ما به آنها مهلت دادیم تا گناهانشان را بیشتر کنند و برای آنها عذابی خوار کننده است.
علی علیه السلام فرمود: زمانیکه دیدی پروردگارت مرتب به تو نعمت میدهد و تو معصیت او را میکنی پس برحذر باش از او[6].
عن الصادق علیه السلام: اذا اراد الله بعید خیرا فاذنب ذنبا تبعه بنقمه فیذکره الاستغفار و اذا اراد الله بعبد شرا فاذنب ذنبا تبعه بنعمه لینسیه الاستغفار و یتمادی به و هو قال الله عزوجل: (سنستدرجهم من حیث لا یعلمون) بالنعم عند المعاصی هنگامیکه که خداوند خیر و سعادتی برای بنده ای بخواهد اگر گناهی کرد او را به ناراحتی مبتلا میکند و استغفار را به یاد او میآورد و زمانیکه برای بنده ای (بر اثر طغیانگری او) شری بخواهد اگر گناهی کرد نعمتی به او میدهد تا استغفار را فراموش کند و به راه خود ادامه دهد و این همان چیزی است که خداوند فرموده: ما آنها را از آنجا که نمیدانند تدریجا به سوی عذاب میبریم به اینگونه که هنگام معصیت به آنها نعمت میدهیم[7]. 11
بلاها و مصائب مومنین باعث زیاد شدن درجاتشان و گاهی برای تنبه و بیداری آنها و در مواردی کفاره گناهان آنهاست که تمامش لطف خداوند بر مومنین است: از امام صادق علیه السلام نقل شده که اجر زیاد با بلای زیاد است و دوست نمیدارد خداوند قومی را مگر اینکه آنها را مبتلا میکند[8].
از امام باقر علیه السلام است که: اگر مومن میدانست که چه اجری در مصائب وارده میبرد، آرزو میکرد که با قیچیها قطعه قطعه شود[9].
نصیب علی علیه السلام فرمود: هرکس در عمل کوتاهی کرد به غم و غصه مبتلا میشود و هر که در خودش و مالش مشکلی پیش نیاید مستحق لطف خداوند نیست[10].
از امام صادق علیه السلام نقل شده: ساعات درد میبرد ساعات خطاها را (امراض کفاره گناهان است)[11].
و عنه علیه السلام: لا تزال الغموم و الهموم بالمومن حتی لا تدع له ذنبا از امام صادق علیه السلام نقل است که: مومن همیشه گرفتار غم و غصه است تا برایش گناهی نماند[12].
امام رضا علیه السلام فرمود: مریضی مومن باعث رحمت و پاک شدن اوست و برای کافر عذاب و لعنت برای اوست و همیشه برای مومن مریضی هست تا برایش گناهی نماند[13].
امام باقر علیه السلام فرمود: همانا مومن در دنیا به مقدار دینش مبتلا میشود[14].
هر که در این بزم مقرب تر است جام بلا بیشترش میدهند
و در حدیثی دیگری از امام صادق علیه السلام میخوانیم: مومن چهل شب بر او نمیگذرد مگر اینکه حادثه غم انگیزی برای او رخ میدهد که مایه تذکر و بیداری او می گردد[15].
- سنت بلا و امتحان الهی:
حدود بیست مرتبه در قرآن از مساله آزمایش الهی سخن به میان آمده است، این آزمایش جهت آگاهی خداوند از وضع ما نیست زیرا خداوند از ابتدا بر همه چیز آگاه است بلکه آزمایش جنبه تربیتی دارد یعنی آزمون های الهی وسیله تکامل و پرورش روح و جسم انسان و از طرف دیگر استحقاق پاداش و کیفر بعد از امتحان است. و لنبلونکم بشیء من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات و بشر الصابرین؛ ( سوره بقره، آیه 155). قطعا شما را با چیزی از ترس، گرسنگی، زیان مالی و جانی و کمبود میوهها آزمایش میکنیم و بشارت ده صابران و استقامت کنندگان را.
و نبلوکم بالشر و الخیر فتنه و الینا ترجعون؛ (سوره انبیاء، آیه 35). ما شما را با بدیها و نیکیها آزمایش میکنیم و سر انجام به سوی ما باز میگردید.
از امیر المومنین علیه السلام چنین نقل شده: ... ولی خداوند بندگانش را به انواع شداید و سختی ها میآزماید و با اقسام مشکلات به عبادت فرا میخواند و به انواع گرفتاریها مبتلایشان می سازد[16].
خلاصه و نتیجه فلسفه مصائب
بسیاری از اشکالات در مورد عدل به خاطر جهل و درک نکردن فلسفه وقایع و مصائب است مثلا خیال میکنیم مرگ نابودی است و اشکال میگیریم که چرا فلانی جوان مرد و ناکام شد؟، خیال میکنیم دنیا جای ماندن است و میگوییم چرا سیل و زلزله عده ای را نابود کرد؟، و فکر میکنیم دنیا جای آسایش است و میگوییم چرا گروهی محرومند؟
مانند کسی که در کلاس شروع به ایراد و اشکال میکند که چای چطور شد؟ چرا غذا نمیآورند؟ چرا رختخواب نیست؟ که فقط باید به او گفت اینجا کلاس درس است نه سالن پذیرائی! در نتیجه بهترین راه برای حل اشکالات، شناخت دنیا و پی بردن به هدف خداوند از آفرینش موجودات است.
تمرین و تفکر و پژوهش
1 - پاسخ اجمالی که برای حوادث ناگوار هست بیان فرمائید.
2 - منظور از حوادث خود ساخته چیست؟
3 - مصائب و گرفتاریهای مظلومین و مومنین برای چیست حدیث پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را بیان کنید.
4 - استدراج یا عذاب تدریجی را تعریف کنید.
5 - چرا مومنین در دنیا گرفتار بلاها و مصیبتها میشوند؟
6 - آزمایش خداوند از بندگان برای چیست؟
7 - فلسفه سختی ها و مصائب را پژوهش نمایید.
[1]. بحارالانوار، جلد 70، صفحه 354.( کلما احدث العباد من الذنوب مالم یکونوا یعملون احدث لهم من البلاء مالم یکونوا یعرفون).
[2]. همان منبع، صفحه 358. (ان الرجل لیذنب الذنب فیحرم صلاه اللیل و ان عمل الشر اسرع فی صاحبه من السکین فی اللحم).
[3]. نهج البلاغه، خطبه 178.
[4]. سوره نساء آیه 79 بحارالانوار، جلد 83، صفحه 350 (برای توضیح بیشتر به تفسیر برهان، جلد 4، صفحه 127 و نور الثقلین ذیل آیه 78 و بحارالانوار، جلد 78، صفحه 52 مراجعه شود).
[5]. وسائل الشیعه، جلد 11، صفحه 407. (قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: لتامرن بالمعروف و لتنهن عن المنکر او لیعمنکم عذاب الله).
[6]. شرح ابن ابی الحدید، جلد 19، صفحه 275.( قال علی علیه السلام: یابن آدم اذا رایت ربک سبحانه یتابع علیک نعمه و انت تعصیه فاحذره).
[7]. اصول کافی، جلد 2، باب استدراج، حدیث 1.
[8]. بحارالانوار، جلد 67، صفحه 207. (عن الصادق علیه السلام ان عظیم الاجر لمع عظیم البلاء و ما احب الله قوما الا ابتلاهم).
[9]. بحارالانوار، جلد 81، صفحه 192.(عن ابی جعفر علیه السلام: لو یعلم المومن ماله فی المصائب من الاجر لتمنی انه یقرض بالمقاریض).
[10]. همان منبع، صفحه 191. ( قال علی علیه السلام: من قصر فی العمل ابتلی بالهم و لا حاجه لله فیمن لیس الله فی نفسه و ماله).
[11]. همان منبع. (عن الصادق علیه السلام: ساعات الاوجاع یذهبن بساعات الخطایا).
[12]. بحارالانوار، جلد 67، باب ابتلاء المومن.
[13]. بحارالانوار، جلد 81، صفحه 183.( قال الرضا علیه السلام: المرض للمومن تطهیر و رحمه و للکافر تعذیب و لعنه و ان المرض لایزال بالمومن حتی لا یکون علیه ذنب).
[14]. همان منبع، صفحه 196. (قال ابوجعفر علیه السلام: انما یبتلی المومن فی الدنیا علی قدر دینه او قال علی حسب دینه)
[15]. بحارالانوار، جلد 67، باب ابتلاء المومن.
[16]. نهج البلاغه، خطبه 192. … و لکن الله یختبر عباده بانواع الشدائد و یتعبدهم بانواع المجاهد و یبتلیهم بضروب المکاره.