در باره ی مارتین لوتر/ محمد ادیب نیا
در باره ی مارتین لوتر محمد ادیب نیا rtin Luter -1483-1546
او در 1483 در شهر آیزل بن آلمان متولد شد . و تا سال 1546 بعنوان کشیشی متجدد و اصلاح طلب مذهبی در بسیاری از مناطق اروپای قرن شانزدهم معروف شد. به طوری که گفته اند لوتر یکی از تأثیر گذارترین شخصیت هایی است که در تاریخ مسیحیت بعد از قرون وسطی تأثیرگذار بوده است.
لذا مارتین لوتر از پیشوایان نهضت اصلاحات پروتستانی به شمار میرود.
سر انجام لوتر به علت بیماری قلبی در شهر آیزل بن آلمان در گذشت. آرامگاه او در شهر ویتنبرگ کشور آلمان می باشد. او در کلیسای بزرگ این شهر در 22 ژوئیه 1546 به خاک سپرده شد.
پدر لوتر، هانس ، کارگر معدن بود و مادرش مارگارت لیندمان نام داشت.
مارتین تحصیلات مقدماتی اش را در شهرهای مانفلد، ماگدبورگ و آیزناخ گذراند. واز سال 1501 به تحصیل در دانشگاه آرنورت در رشته هنر پرداخت. لوتر پس از اخذ لیسانس بنا به پیشنهاد پدرش در رشته حقوق ثبت نام کرد ولی بعد از گذشت دو ماه آن را ادامه نداد. گفته اند یک حادثه عجیب معنوی همچون بارقه ای موجب شد تا مسیر زندگی اش تغییر اساسی نماید. مارتین بعد از آن واقعه به مادر مقدس قسم خورد که رهبانیت پیشه کند و تارک دنیا شود. دو هفته بعد از آن تاریخ در 17 ژوئیه 1505 میلادی وارد دیر آگوستین در ارفورد شد. او پس از اخذ مرتبه کشیشی و آغاز تحصیلات در رشته الهیات در سال 1511 به رم فرستاده شد. مارتین لوتر پس از بازگشت از رم به شورای کلیسایی ویتنبرگ منتقل میشود .
لوتر در سال 1512 میلادی در رشته الهیات درجه دکترا دریافت کرد، و به کرسی استادی نایل شد. عقاید مارتین لوتر بعد از این زمان است که بخوبی آشکار می شود.
او با تخصص یافتن در تفسیر کتاب مقدس به این آگاهی می رسد که هیچ انسانی با تکیه بر توانایی خود و روش کلیسایی قادر به ایستادن بر درگاه باریتعالی و دریافت شفا و رحمت نیست.
انسان ها بر اساس اعمال خود و توجیه آن به درگاه خداوند ناتوانند تا بخشش وی را به دست آورند، بلکه این لطف الهی است که شامل حال بندگان می شود، و لذا بندگان باید با تواضع، رحمت خدا را قبول نمایند.
مارتین لوتر در طول تدریس خود در سال های 1513 تا 1518 میلادی از کتاب مقدس در بخش هایی از مزامیر ، رومیان ، غلاطیان و رساله به عبرانیان به اختلاف نظر خود با کلیسای سنتی پرداخت.
در سال 1517 میلادی مطابق رسم دانشگاهی برای بحث و بررسی، اطلاعیه ای مبنی بر 95 تز در زمینه کاربرد دریافت مالیات از طرف کلیسا و نقش پاپ صادر کرد. این اطلاعیه در افکار عمومی با اقبال و حمایت از لوتر همراه شد. به طوری که این حمایت ها ی افکار همگانی، آغاز جنبش اصلاحات لوتر (رفرماسیون) محسوب می شود.
برخی از موارد این اعلامیه عبارت بودند از:
- نجات فقط از راه ایمان به دست می آید؛
- کتاب مقدس تنها منبع ایمان مسیحی است؛
- نباید معتقد بود که عشای ربانی قربانی است؛
- رهبانیت و نذر کردن برای آن باطل است؛
- افراد غیر روحانی باید نقش مهمتری در مراسم عبادی و رهبری دینی داشته باشند؛
- کلیساهای محلی باید از کلیساهای رم مستقل شوند؛
- برخی اعمال کاتولیکی مانند، حج، روزه و اعتراف به گناه باید ترک شوند؛
- باید با کارهای غیرقانونی، مانند فروش بخشش نامه ها و مناصب روحانی برخورد شود.
لوتر در صدد بود کلیسا را مطابق تعالیم اصلی کتاب مقدس اصلاح نماید که به همین دلیل، نهضت وی اصلاح انجیلی نامیده شد. هدف او این بود که می گفت باید به ایمان جامعه مسیحیان نخستین باز گردیم.
لوتر فرمانروایان آلمان را تشویق می کرد که سلطه پاپ را مردود شمارند و مردم را به پذیرش اصلاح انجیلی ترغیب کنند.
به دنبال این جو عمومی بود که کلیسای رم لوتر را کافر اعلام می کند و خواهان تحویل فوری وی به کلیسای رم و مجازات او می شود.
حاکم زاکسن، به نام فردریش سوم با سیاست بی طرفانه ای که اتخاذ کرد محاکمه و بازجویی لوتر را از رم به آگسبورگ منتقل کرد تا توسط نماینده پاپ در آنجا به نام اسقف توماس کایتان بازجویی شود. لوتر در جلسه آن محاکمه، نظرات خود را پس نگرفت و لذا محاکمه بی نتیجه ماند. حکمران نیز از تحویل لوتر به کلیسای رم خود داری کرد.
لوتر در مباحث عقیدتی که در لایپزیک با مفسر انجیل (ژ. اک) انجام داد ، با سؤالات خود معصومیت پاپ را زیر سؤال برد. پاسخ شورای کلیسایی به سرانجام سرکشی های لوتر، تصویب حکم تبعید او توسط پاپ بود. جواب لوتر به مهلت شصت روزه ی شورای کلیسایی رم،نامه ی مصوبه پاب بود که او آن را در برابر دروازه شهر ویتبرگ همراه با رسالات احکام شرعی به آتش کشید. لوتر با این کار،جدایی خود را از کلیسای رم به اثبات رساند. لوتر هم زمان با تاجگذاری کارل پنجم درشهر آخن در1520 میلادی مدتی در مجلس حکومتی شهر ورنر برای پاسخ گویی به جرایم مطرح شده علیه خود حاضر می شد.
در دو جلسه پی درپی، مارتین لوتر از مواضع خود به ویژه در ارتباط با رسالات اصلاحگرایانه ( رفو ما سیونی )، نامۀ سر گشاده ای به نجیب زادگان مسیحی ملت آلمان نوشت و در آن مسئولان کلیسای رم رابه زندان بانان با بیلون تشبیه نمود و از نظریه آزادی یک انسان مسیحی، دفاع کرد. و در تمامی این جلسات هر گونه عقب نشینی از جایگاه عقیدتی خود را منتفی اعلام نمود.
فریدیش سوم برای حفاظت از جان لوتر، دستور ربودن اورا صادر کرد. او در وارتبورگ فرصت یافت کتاب مقدس را ترجمه کند، و کارش را به مدت یازده ماه به انجام برساند.
درسال 1525میلادی، هم زمان با انقلاب دهقانی در آلمان و جنبش اومانیسم مسیحیان و نظرات آزادی خواهی در عمل آراسموس فن روتردام؛ ونیزجنبش تجدد خواهی اسپریتوالیسم که همگی از پشتیبانان لوتر بودند، مورد انتقاد او قرار گرفتند. و بدین گونه خط تمایزی بین خود و دیگران کشید و راه و مکتب خویش را از آنان جدا کرد. لوتر در ژوئن 1525با کاترین اون بورا ازدواج کرد و صاحب سه پسر و سه دختر شد.
عقــــــــاید لـــــوتر ؛
عقیده مذهبی لوتر به پولس نبی و کلمه صلیب بر می گردد.
او معتقد به بخشودگی مومنان به اجرای اوامر سنتی کلیسا نیست.
هر انسانی در بارگاه احدیت با اعتقاد د و ایمان راستین به گناهان خود اعتراف نماید و طلب آمرزش کند، حقانیت و عدالت خداوند و بخشندگی او شامل حالش خواهد شد.
واسطه بین خدا و انسان تنها حضرت عیسی علیه اسلام است، نه دیگر کشیشان کلیسایی.
عیسی هم در آن واحد هم بشر بود و هم خدا , و به خاطر گناه انسانها مصلوب گردید. ( اشاره به دو وجهی بودن انسان کامل دارد؛جنبه ناسوتی و لا هوتی )
عناصر اصلی الهیات لوتر دراین کلمات خلاصه می شود : (تنها مسیح ، اعتقاد با بخشش ، کتاب)
از هفت اصول عبادی کلیسای قرون وسطی فقط دو اصل، غسل تعمید و عشای ربانی را قبول کرد،
وی اعتقاد داشت که فقط این دو اصل در کتاب مقدس تأیید شده است.
در موضوع عشای ربانی تبدیل عنصر نان و شراب به جسم و خون مسیح را تقریبا می پذیرفت.
لوتر حضور مسیح را نمادین می دانست.
لوتر به کشیش بودن همه ی مؤمنان معتقد بود.
لوتر روحانیان را طبقه مستقل نمی دانست، بلکه آنان را فقط متخصصان امردین می دانست.
خدمات لـــــــوتر به ادبـیــــــــــــــات و فرهنگ آلمان ؛
از خدمات مهم لوتر توسعه زبان آلمانی به وسیله چاپ متعدد نوشته هایش می باشد . ترجمه آلمانی
انجیل او تا زمان مرگش چهارصد با ر تجدید چاپ شد.
تسلط لوتر به زبان های مختلف و شناخت او از علم کلام در الهیات ،زبان آلمانی را در ردیف سه زبان مقدس ،عبری ، یونانی ، و لاتین قرار داد .
لوتر از بکار بردن سبک نوشتار اداری و روش نویسندگان و واعظان زمان خود کناره گرفت.
لوتر پیشنهاد می کند در ساختن جملات و به کار بردن لغات جدید برای مردان و زنان عامی دقت لازم را بنمایند. سبک نگارش لوتر و تناسب گفتار و نوشتارش ، تأثیر ی سازنده بر زبان و ادبیات آلمانی جدید گذاشت. آثار ادبی لوتر به رغم تنوع و خارق العاده بودنشان، همیشه تحت تأثیر فعالیت های مذهبی قرار داشته است.
سبک نثر نویسی لوتر بیشتر تبلیغ شکل های سنتی مانند رسالات ،پند و موعظه ، مباحثه و افسانه می باشد. بیش از 2500 نامه و کتاب به نام گپ های دور میزی از جمله آثار او می باشد.
لوتر خلاق آواز های کلیسای پرو تستان نیز می باشد. ارج نهادن لوتر به هنر موسیقی در کلیسای پروستان و اثبات اهمیت آن از نظر شرعی نقطه ی عطفی در موسیقی محسوب می شود.
اختلاف اساسی پروستان ها با کاتولیک ها در سه موضوع مهم خلاصه می شود :
1- تعـــــــریف ایمان 2- خصایص باطنی عقیده دینـــی 3- آیین و رسوم ظاهری مذهب
آثار منتشـــــــــــــــــر شده لوتر ؛
ــــ نامه های لوتر در 67جلد ـــــ ارلانگسن 1826میلادی
ــــ مجموعه آثار انتقادی لوتر ـــــ وایمار 1883میلادی
ـــ مباحث لوتر بین سالهای 1535ـــ 1545میلادی در دانشگاه ویتبرگ ـــ 1895میلادی
ـــ آثار منتخب در یازده جلد
ـــ نوشتار های منتخب ، 1983میلادی
ـــ اصول اصلا حات 1983میلادی
هم اکنون کلیساهای انجیلی اصلاح شده در کشور های اروپای شمالی؛ آلمان، نروژ، دانمارک، گسترش یافته است.
منـــــــــــا بع :
1- لغت نامه دهخدا
2- کشیشی که رفرمیست شد، حامد سعید رازی / روزنامه سیاست روز
3- دانشنامه ی ویکی پدیا
4- آشنایی با ادیان بزرگ . حسین توفیقی . انتشارات سمت .چاپ پنجم . تهران 1381